O Nas
![]() |
![]() |
|
W Szkole Podstawowej im. Obrońców Westerplatte w Rutkach funkcjonuje osiem oddziałów szkolnych, oddział przedszkolny i punkt przedszkolny dla dzieci w wieku 3 - 5 lat. Oprócz zajęć dydaktycznych oferujemy uczniom zajęcia dodatkowe:
wyrównujące braki w edukacji;
rozwijające zainteresowania;
językowe (język angielski, język rosyjski);
informatyczne (od najmłodszych grup wiekowych);
sportowe;
artystyczne;
opiekuńczo - świetlicowe;
z zakresu gimnastyki korekcyjnej.
Niektóre, to przewidziane tygodniowym planem zajęcia pozalekcyjne, inne natomiast organizowane są w ramach sukcesywnie realizowanych projektów z funduszy unijnych.
Współpracujemy z wieloma lokalnymi instytucjami i osobami: szkołami gminy Augustów i innymi, GOK w Żarnowie, Komendą Powiatową Policji i Powiatową Komendą Straży Pożarnej w Augustowie, Ochotniczą Strażą Pożarną w Rutkach i Jeziorkach, Sanepidem, Nadleśnictwem Augustów i Rajgród, Państwową Inspekcją Pracy w Suwałkach, Poradnią Pedagogiczno - Psychologiczną w Augustowie, Parafią Rzymsko - Katolicką w Bargłowie, Służbą Graniczną, lokalną prasą - „Przeglądem Powiatowym”, „Przeglądem Augustowskim”, „Barwami Wsi”, parlamentarzystami, ciekawymi ludźmi, artystami i sponsorami.
Utrzymujemy bliską więź ze środowiskiem lokalnym. Szkoła podejmuje szereg działań integracyjnych adresowanych nie tylko do uczniów i ich rodziców, ale i do innych mieszkańców wsi:
organizujemy otwarte Święta Szkoły, Dni Seniora, spotkania „Środowiskowego Filmowego Klubu Historycznego”, msze święte;
udostępniamy pomieszczenia na zebrania mieszkańców, straży pożarnej, koła różańcowego i jako lokale wyborcze;
zorganizowaliśmy kurs agroturystyczny i komputerowy dla rolników;
uczestniczyliśmy w tworzeniu Planu Odnowy Wsi Rutki;
Szkolne Koło Caritas utrzymuje kontakt z ludźmi starszymi, kombatantami i ich rodzinami.
Szkoła kształtuje postawy patriotyczne wśród uczniów i mieszkańców poprzez:
wybór na patrona szkoły bohatera narodowego i utrzymywanie więzi z rodzinami Westerplatczyków;
stałą pracę dydaktyczno - wychowawczą z młodzieżą w zakresie wiedzy o historii Polski;
popularyzację sylwetki Patrona w środowisku;
członkostwo szkoły w Klubie Szkół Westerplatte;
inicjowanie na terenie wsi i gminy działań o charakterze patriotycznym;
udział pocztu sztandarowego i rodziców w uroczystościach lokalnych i o szerszym zasięgu, związanych z wydarzeniami historycznymi;
prowadzenie i udostępnianie izby pamięci z ekspozycją historyczną i etnograficzną.
Mieszkańcy wsi od dziesiątków lat podkreślają znaczenie szkoły w środowisku poprzez różnorodne działania wspierające jej funkcjonowanie.
Uczestniczyli w budowie przedwojennej szkoły i obecnego budynku.
Brali udział w budowie boiska sportowego i jego ogrodzenia.
Pomagają w bieżących remontach.
Uczestniczą w akcjach charytatywnych inicjowanych przez szkołę.
Pomagają w organizacji imprez szkolnych i uczestniczą w nich.
Wnoszą wkład finansowy w wiele ważnych przedsięwzięć szkolnych.
WIZJA
Zapewniamy naszym uczniom wysoką jakość nauczania, wychowania i opieki; klimat życzliwości, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań.
Pracę wychowawczą opieramy na wartościach zaakceptowanych poprzez środowisko szkoły, nauczycieli, rodziców, uczniów i lokalne środowisko pozaszkolne, ideałach, które niesie patron szkoły oraz promocji zdrowego stylu życia.
Szkoła realizuje ogólne cele oświatowe, dba o swój indywidualny charakter.
MISJA
Jesteśmy szkołą publiczną działającą w oparciu o obowiązujące przepisy. Nosimy imię Obrońców Westerplatte.
Działamy po to, aby:
Naszych uczniów:
solidnie przygotować do dalszej nauki życia w dynamicznie zmieniającym się świecie XXI wieku;
uczulić na problemy najbliższego środowiska, aby potrafili umiejętnie i aktywnie na nie reagować;
mieli poczucie przynależności społecznej, religijnej i narodowej.
Chcemy działać tak, aby:
Rodzice:
darzyli zaufaniem szkołę i podejmowali w niej działania;
chętnie współpracowali z nauczycielami i innymi rodzicami dla zapewnienia najkorzystniejszych warunków rozwoju dzieci;
świadomie angażowali się w realizację celów szkoły.
Pracownicy szkoły:
mieli satysfakcję z wykonywanej pracy, poczucie bezpieczeństwa i własnych kompetencji;
mieli możliwość współdecydowania o funkcjonowaniu szkoły, a przez to szkoła cieszyła się uznaniem w środowisku.
MODEL ABSOLWENTA
Realizując misję naszej szkoły i działając zgodnie z jej wizją, dążymy do wykształcenia i wychowania absolwenta, który:
1. Jest dostatecznie przygotowany merytorycznie w zakresie wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze i Bogu aby:
podjąć naukę w gimnazjum;
rozwiązywać na poziomie swego wieku problemy intelektualne i praktyczne w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
2. Działa w oparciu o uznawane przez siebie wartości:
uznaje rodzinę jako wartość dla siebie i innych członków rodziny oraz jej rolę w społeczeństwie;
potrafi komunikować się w asertywny sposób;
zna swoje prawa i obowiązki w rodzinie, grupie rówieśniczej i społeczeństwie;
świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu klasy, szkoły i społeczności lokalnej, umie krytycznie ustosunkować się do negatywnych zjawisk, dostrzega i szanuje pozytywne, chce wnieść swój wkład na rzecz rozwiązywania problemów i zadań w najbliższym otoczeniu;
czuje przynależność narodową , zna historię Polski, szanuje polską kulturę i symbole narodowe;
ceni kulturę innych narodów i uznaje ich prawo do odrębności i odmienności;
czuje się obywatelem świata jeżeli chodzi o prawo do wolności, demokrację, ochronę zasobów Ziemi, ochronę związków między ludźmi i możliwość korzystania z osiągnięć nauki i techniki w zakresie, jaki jest dla niego możliwy;
wie, jak dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych;
niezależnie od swoich słabych stron, zna i akceptuje mocne, jest chętny do rozwijania własnych talentów i pracy nad słabościami i współpracy.