Wiek przedszkolny w szczególny sposób sprzyja wzmacnianiu i wzbogacaniu przeżyć, wiedzy i doświadczeń związanych z otaczającą dziecko rzeczywistością. Jest on okresem wzmożonej aktywności poznawczej.
Dzieci w tym okresie charakteryzują się większą samodzielnością i
samokontrolą, oraz poszerzonym kręgiem zainteresowań poznawczych (chęcią obserwacji otoczenia, nabywania wiedzy, doświadczania). Metoda projektów polega na praktycznym działaniu dotyczącym realizacji pewnego zadania które zaproponowały dzieci lub nauczyciel. Nauczyciel jest tu jedynie osobą wspomagającą, wyzwalającą inicjatywę dziecka. Pomysł na projekt zależy przede wszystkim od zainteresowań dzieci, lub sytuacji problemowej, w jakiej się znalazły. Najlepsze przyswojenie określonej wiedzy przez dzieci to praktyczne działanie.
Projekt marchewka
Wraz z tematyką jesienną w naszym przedszkolu pojawiła się pani Jesień z koszem pełnym różnych warzyw. Przedszkolaki miały okazję poznać niektóre warzywa, policzyć je, zważyć, porównać, pogrupować. Jednak jedno warzywo wzbudziło największe zainteresowanie wśród najmłodszych. Była to marchewka.
Postanowiliśmy dowiedzieć się więcej na jej temat. Następnego dnia staliśmy się „małymi badaczami”. Rozpoczęliśmy pracę metodą projektów badawczych. Kolejny projekt w naszym przedszkolu…
Zapytaliśmy przedszkolaków, czego chcieliby się dowiedzieć o marchewce.
|